تفاوت بین تبلیغات سنتی و مدرن در چیست؟

 تبلیغات به شکل های گوناگون رسانه ای برای ارتباط برقرار کردن بکار می رود. تبلیغات در ساده ترین شکل آن، روشی است که فروشنده یا صاحب کارخانه یک محصول با مشتری و مصرف کننده از طریق یک رسانه یا رسانه های زیادی ارتباط برقرار می کنند. برای استفاده صحیح از تبلیغات و نیز محتوای پیام تبلیغاتی، باید شناخت صحیح و علمی و همه جانبه داشته باشیم و آشنایی کامل با زمینه ها فرهنگی مخاطبان از جمله عوامل تعیین کننده در اثر گذاری تبلیغ است؛ تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دست کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مورد نظر تبلیغ کنندگان صورت می گیرد.

تفاوت بین تبلیغات سنتی و مدرن وجود دارد، شرکت‌ها به دلایل مختلفی شروع به تبلیغات می‌کنند و برای این تبلیغات بودجه مشخصی را در نظر می‌گیرند برخی آنقدر تبلیغ می‌کنند که به اهداف بازاریابی خود برسند؛ مانند بسیاری از برندهای که زنجیره ‌وار روزانه تبلیغات گسترده‌ای از رسانه‌های مختلف را منتشر می‌کنند، برخی برندها تبلیغ می‌کنند که مشتریان را وفادار کنند یعنی از طریق یادآوری برند در ذهن مشتریان اقدام به این کار می‌کنند، برخی به خاطر اینکه از رقبای بازار عقب نمانند اقدام به تبلیغات می‌کنند این تبلیغات می تواند به صورت مدرن یا سنتی باشد.
 آشنایی با ویژگی های تبلیغات سنتی
مخاطب تبلیغات سنتی یک مخاطب عام است، اما همواره در تبلیغات امروزی این طور نیست نظام توزیع رسانه ها می تواند مخاطبان خاص خودش را جذب می کند به هر حال زمانی که مخاطب شناسایی می شود در مسیر هدف نیز قرار می گیرد برخی از سازمان ها و رویکردی پرتاثیر را برای عامه مخاطبان ترجیح می دهند برخی از مخاطبان یک پیام را مشتاقانه تر از پیام دیگری می پذیرند، برخی هم آن را رد می کنند.
  •  تبلیغات سنتی غالبا چهره به چهره یا رو در رو است و از عمق و تاثیرگذاری بیشتر مخاطب برخوردار است چون از ابزار پیشرفته استفاده نمی شود.
  • در تبلیغات سنتی ارتباط گر در معرض دید و در دسترس مخاطبان است.
  • در تبلیغات سنتی از ابزارهای تکنولوژیک و پیچیده ی استفاده نمی شود و اگر استفاده می شود بسیار محدود است .
  • پیام تبلیغ در تبلیغات سنتی به فرهنگ توده بسیار نزدیک است.
  • پایگاه ها و نهادهای تبلیغات سنتی اغلب چند منظوره هستند.
  • در تبلیغات سنتی بازخورد آنی و فوری است.
  • در تبلیغات سنتی مخاطبان گسترده ی ندارد.

آشنایی با ویژگی های تبلیغات مدرن

عدم قطعیت : در رسانه های مدرن نیز همه چیز نسبی است، چون رسانه ها به عامل بیرونی چون مخاطب وابسته اند برای نمونه حتما نباید تیزری که در تلویزیون پخش می شوند، صدا تصویر و حرکت داشته باشد در تیزرهای مدرن که در تلویزیون ها پخش می شوند گاهی هیچ صدا و حرکتی وجود ندارد.
پراکندگی : پراکندگی رسانه ها در تبلیغات مدرن ظاهرا مشهود است در تبلیغات مدرن از رسانه های مختلفی که ظاهرا بی ربط به بازاریابی محصول است، استفاده می کنند برایی نمونه تبلیغ یک کالای تخصصی پزشکی در تلویزیون به ویژه این مساله در سایت های اینترنتی بسیار مشهود است و پراکندگی سایت و در هم برهم بودن چندین سایت در یکدیگر از ویژگی های این رسانه های مدرن است.
عدم مرکزیت : رسانه ها در تبلیغات مدرن مرکزیت و محوریت ندارند و از هر دری تبلیغی را نشان می دهند. برای نمونه در میان اخبار تبلیغ بازرگانی پخش می شود یا در میان تبلیغات بازرگانی ناگهان فیلم پخش می شود.
در هم ریختگی : استفاده از رسانه های عجیب و غریب و یا استفاده از موضوعات خنده دار و طنز آلود در کنار رسانه های تبلیغاتی از دیگر ویژگی های این سبک است در این شیوه، با یک استراتژی بازاریابی خاص تهاجمی، ناگهان رسانه ها به اصطلاح شیر توشیرمی شوند. برای نمونه اینترنت، تلویزیون می شود یا از تلویزیون به جای روزنامه استفاده می کنند زیرنویس های تلویزیونی برای نمونه در سایت های اینترنتی کنار هر سایت محلی برای تبلیغ کالاهای دیگر دیده می شود یا از صفحه های وب برای مکالمه و کنفرانس استفاده می شود.
مشارکت : در رسانه های مدرن از مخاطبان به عنوان رسانه استفاده می شود و آنها را در امر رسانه ای مشارکت می دهند برای مثال از سایت های شخصی افراد و از وبلاگ آنها برای تبلیغ استفاده می کنند و یا مخاطبان را در محتوای رسانه ها مشارکت می دهند یا از مخاطب به جای رسانه استفاده می کنند نمونه دیگر آن استفاده از افراد و مخاطبان در مسابقه های مرتبط با روابط عمومی و تبلیغات یک محصول است.
ترکیب : تبلیغات مدرن اعتقاد به استفاده از هر چیزی و ترکیبی دارد هر چند ناسازگار وو بی ربط باشند به همین علت در این سبک از ترکیب چندین رسانه با یکدیگر استفاده می شود برای نمونه بیلبورد تلویزیونی یا همان تلویزیون های شهری ترکیب دو رسانه بیلبورد و تلویزیون با یکدیگر است.
تعداد مخاطب : در تبلیغات مدرن تکثیر پیام زیاد می باشد و این به این علت است که تعداد مخاطبان بیشتر است به طور مثال تبلیغ یک کالا در یک وب سایت روزانه تعداد زیادی بازدید کننده دارد.

کدامیک از تبلیغات سنتی و مدرن مفید است؟

تبلیغات ایده آل تبلیغاتی است که از بالاترین امکان دسترسی به مشتریان بالقوه، همراه با یک امکان پذیری بالا برای گرفتن بازخورد و البته با هزینه پایین برخوردار باشد.
تبلیغات سنتی یا قدیمی که شامل استفاده از تیکت، انواع اطلاعیه های کاغذی و برچسبی و… می باشد در گذشته ای نه چندان دور که فناوری های الکترونیک و دیجیتال به وجود نیامده بودند مورد توجه بودند تبلیغات مدرن و نوین که پدیده جدید دنیای امروز می باشد، به فناوری های نظیر اینترنت، تلویزیون های شهری، بیلبوردها و هر دستگاه الکترونیکی گفته می شود .
تبلیغات سنتی که معمولاً از کاغذ در آنها استفاده می شود، علاوه بر اینکه گران تمام می شوند، موجب قطع سالانه تعداد زیادی درخت برای تهیه چوب و نهایتاً کاغذ می شوند به علاوه بعد از اینکه استفاده شدند دور ریخته می شوند و آلودگی زیستی به وجود می آورند.
اگر به درب منازل و ادارات و … نگاه کوتاهی انداخته باشید، حتماً برچسب های تبلیغاتی بعضی شرکت ها که بر روی درب نصب شده اند را حتما دیده اید آیا به نظر شما این روش تبلیغاتی ، روش مناسبی می باشد ؟ حتما در خیابان ها مشاهده کرده اید که تعداد زیادی برگه های تبلیغاتی و تیکت وجود دارند که علاوه بر کثیف کردن شهر، زحمات رفتگران را بیشتر و بیشتر می کنند.
هریک از این نوع تبلیغات دارای مزایا و معایبی می باشند، به عنوان مثال در بین ابزارهای تبلیغاتی مدرن، اینترنت دارای قدرت فناوریی الکترونیکی است و نمی توان در دنیای امروز اینترنت را نادیده گرفت همین طور ارزان بودن و در دسترس بودن آن موجب رایج تر و متداول تر شدن آن شده است.
بنابراین تبلیغاتی که در این شبکه صورت می گیرد را بیشتر مورد توجه قرار می دهند، چون تبلیغات در اینترنت شامل عکس و فیلم بوده و بسیاری از تبلیغات نیز هستند که دارای نظرسنجی بوده و به مخاطبان راهنمایی بیشتر و راحت تری را در انتخاب محصول می نمایند. همچنین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه و تلویزیون های شهری که از انواع ابزارهای تبلیغات مدرن محیطی می باشند باعث می شود که یک محصول روزانه به تعداد زیادی مخاطب معرفی شود.
روش های بازاریابی روز به روز دچار پیشرفت بیشتری می شوند و روزانه با روش ها و ابزارهای جدیدی برای بازاریابی مواجه می شویم؛ استفاده از تبلیغات مدرن برای فروش بیشتر محصولات امر مهمی است که بیشتر صاحبین کالا به آن توجه دارند زیرا تبلیغات مدرن در نحوه بازاریابی آنها تاثیر دارد.
امروزه تبلیغاتی در جامعه مخاطب دارد که، در کمترین زمان محصول را معرفی کند و مشتری برای آشنایی با آن کالا زحمت زیادی را متحمل نشود در دنیای ارتباطات، تبلیغات مدرن باعث بازاریابی مدرن می شود رسانه های ارتباطی مدرن با بازاریابی و تعیین دقیق بازار هدف، طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است . مشتریان، دیگر برای آگاهی از محصولات جدید متکی به تبلیغات سنتی یا همان بازاریابی سنتی نیستند زیرا استفاده از شیوه‌های جدیدی برای کشف، خریداری و جستجوی محصولات برای آنان فراهم شده است.

تبلیغات، جدا از بازاریابی نیست

تبلیغات، جدا از بازاریابی نیست و باید اهداف بازاریابی شرکت را به مخاطبان منتقل کند. شعار تبلیغاتی باید با محصول و سازمانی که برای آن تبلیغ می‌شود، همخوانی داشته باشد.
بازاریابی مدرن همان بازاریابی سنتی و یا بازاریابی دیجیتال نیست این بازاریابی در اثر تعاملات و پیشرفت‌های رسانه‌ای جدید ایجاد شده است. مصرف کنندگان دیگر به هیچ سبک و نام برندی پایبند نیستند و به شدت تنوع طلب شده‌اند، به تبع این رخدادها ماهیت تحقیقات بازاریابی هم تغییر نموده و مصرف کننده تنها موجودی مشاهده شونده نیست بلکه خود عنصری تحقیق کننده به شمار می رود و از موجود منفعل و تاثیرپذیر به موجودی تاثیرگذار تبدیل شده است. بازاریابی در طول تاریخ تغییرات زیادی را مشاهده کرده است با بازاریابی ‌مدرن یک ارتباط یک به یک بین انسان، کامپیوتر، صفحه کلید و تلفن همراه ایجاد شده است.
در بازاریابی مدرن با توجه به امکانات و رسانه های خصوصی مانند اینترنت ، ایمیل و تلفن همراه و دیگر فضاهای اختصاصی مجازی برای هر فرد و پشتیبانی بانک های اطلاعاتی قوی در این زمینه که فناوری اطلاعات آن را امکان پذیر ساخته است ما شاهد تبلیغات اختصاصی برای یکایک مشتریان هستیم در حالی که در بازاریابی کلاسیک تبلیغات برای همه انجام می شود حال آنکه بسیاری از هزینه های تبلیغات مربوط به کسانی می شود که نه در بازار هدف قرار داشتند و نه آن را می دیدند.