تاثير تبليغات بر فروش محصولات | ويژگي ها و مزاياي تبليغات چيست

در جوامع غربي يک کودک سالانه به طور متوسط بيش از40 هزار آگهي تبليغاتي مي‌بيند. شرکت‌هايي مانند P&G ،AT&T و تايم وارنر سالانه حدود 4 ميليارد دلار صرف تبليغات مي‌کنند. تبليغات يعني «ارتباط جمعيِ يک‌سويه توسط پيام‌هايي با موضوع محصول يا خدمتي که براي آن پول پرداخت مي‌شود.»

تبليغات، روابط عمومي، فعاليت‌هاي تبليغي براي فروش و فروش شخصي ابعاد اصلي آميخته‌ي طرح بازاريابي هستند. تبليغات بايد همه جا و همه وقت در معرض مشتري قرار بگيرد. هزينه‌اي که شرکت‌ها صرف تبليغات مي‌کنند شگفت‌انگيز است. مثلا شرکت‌هاي دارويي هزينه‌اي معادل دو برابر هزينه‌هاي تحقيقات واقعي را صرف تبليغات مي‌کنند! در ميان شرکت‌هاي گوناگون، شرکت‌هاي توليد بازي و اسباب‌بازي بيشترين هزينه را به تبليغات اختصاص مي‌دهند. تبليغات همچنين نقش مهمي در توسعه‌ي فروش و افزايش سهم بازار دارد.

تبليغات موثر

ترکيب تبليغاتي شامل ابزارهايي مانند تبليغات، روابط عمومي، فروش، بازاريابي مستقيم و فروش شخصي است. اين عناصر در ترکيب ارتباطات بازاريابي بازاريابي گنجانده شده است. قبل از اينکه شرکت ها مي توانند روند ارتباطات را نسبت به مصرف کننده شروع کنند، آنها بايد اهداف تبليغاتي را تعريف کنند. اينها اهدافي است که استراتژي تبليغاتي شرکت را تعيين مي کند، براي مثال، افزايش فروش بهينه سازي نام تجاري ممکن است نياز به يک ترکيب تبليغاتي متفاوت داشته باشد.

تبليغات هدفمند و موفق چگونه است

مارک تواين: با داشتن عوامل قدرتمند، به مقصود خود دست مي يابيد و به درستي همين طور است. شکست يا موفقيت فعاليت هاي بازاريابي ما به نوع کلمات انتخابي براي معرفي توليدات، خدمات و موقعيت خودمان در تبليغات بستگي دارد. ما در انتخاب کلمات مختاريم. مشکل اصلي استفاده از کلمات پوچ و بي معني است. مغز به يک باره از هرگونه فکر خلاق تهي مي شود. اين دقيقا زماني است که مجموعه ي جملات تعيين شده براي ايجاد تغييرات اعجاب انگيز در تبليغات، جادوي خود را از دست مي دهند. منظور، مجموعه اي از عبارات و کلمات از پيش نوشته شده است که با اضافه کردن به متن تبليغاتمان، نيرويي خارق العاده و همين طور امکان انتخاب گزينه هاي مختلف را به وب سايت، محصولات و با خدمات ما عرضه مي کند. اين مجموعه در واقع سفري باورنکردني از درون کلمات است که به تبليغات ما جذابيت، رنگ و حس مي بخشد. با عبارات حاوي نکات روز مي توانيم به تبليغاتمان جان ببخشيم.

اجزاي بازاريابي و تعيين جايگاه  تبليغات در آن

هر چند كه در ديدگاههاي مختلف Pهاي ديگري همچون مردم (People)، بسته بندي (Packaging)، قدرت (Power)، برنامه ريزي (Programming)، و متقاعد سازي (Persuasion) و… به اين آميزه افزوده شدند و صاحبنظران عنوان كردند كه Pهاي ديگري نيز وجود دارد كه در اين سيستم (سيستم بازاريابي) اثرگذار است، ولي ساماندهي آن براي اولين بار تحولي در اين شاخه از علم  ايجاد نمود.

با توجه به اينكه بحث پيرامون جايگاه تبليغات در بازاريابي است، با در نظر گرفتن Pهاي سنتي خدشه اي به موضوع وارد نمي شود، پس به بررسي جدول ارايه شده مي پردازيم. در جدول فوق مي بينيم كالا، قيمت، توزيع و ترويج فروش مجموعه عواملي هستند كه به تعبير مك كارتي در بازاريابي نقش اساسي دارند و توليد كننده مي تواند آنها را در كنترل خود داشته باشد. يعني توليد كننده مي تواند بر كالا (تنوع محصول، كيفيت، طراحي، ويژگي نام تجاري، ‌بسته بندي،‌ اندازه، خدمات، تضمين ها، مرجوعي ها)، قيمت كالا (فهرست قيمت هاي فروش، ‌تخفيف ها، كسورات،‌ زمان پرداخت، شرايط اعتبار)، توزيع (كانالهاي توزيع، پوشش كالا، جوركردن كالا، محل عرضه كالا، حمل و نقل)، ترويج (تبليغات، ‌روابط عمومي و عمومي سازي، فروشندگي شخصي، پيشبرد فروش، ‌بازاريابي مستقيم) اثر گذار باشد. در اين جدول يكي از Pها ترويج است. ترويج كه به تعبيري به عنوان حلقه ارتباطي با مشتري است نقش بسيار مهمي در بازاريابي ايفا مي‌كند.

تبليغ در تلويزيون به حدي براي سرمايه‌داران در سراسر جهان مهم است كه در كشورهاي خارجي حتي صاحبان كالاهايي كه تبليغ‌شان ممنوع است نيز مي‌كوشند راهي براي خود در تلويزيون پيدا كنند؛ مثلاً حتما مي‌دانيد كه تبليغ سيگار بر اساس قوانين در تلويزيون‌هاي خارجي ممنوع است و اگر كسي كالاهاي مضري از اين دست را تبليغ كند سازمان‌هاي مردمي و دولتي از او شكايت مي‌كنند و آن شخص بايد جريمه بسيار سنگيني را بپردازد.

به ياد دارم كه چندين سال پيش در امريكا توليدكنندگان سيگار وينستون نتوانسته بودند از سود سرشار فروش بيشتر اين محصول مضر بگذرند و با آگاهي از تاثير اعجاب‌انگيز تبليغ در تلويزيون، تصميم داشتند به هر طريق شده آن را با استفاده از اين رسانه تبليغ كنند؛ به همين دليل دست به كار عجيبي زدند. در اين تبليغ جواني مي‌آمد و مي‌گفت: «سيگار نكشيد ! حتي اگر وينستون باشد!» منظور اين است كه آن‌ها از طريق اين حربه در قالب آگهي ضدسيگار سعي مي‌كردند سيگارشان را از طريق تلويزيون تبليغ كنند و به شكل پنهان بگويند وينستون از سيگارهاي ديگر بهتر است.

روش سابقه فروش

برخي از آمار مرتبط با اثربخشي تبليغات گذشته را مي توان، از طريق سنجش رابطه ميان هزينه تبليغات و فروش کلي يک محصول، به دست آورد. همچنين براي ارزيابي دقيق، بايد چندين تحليل رگرسيون (Regression analysis) درباره هزينه هاي تبليغات و ميزان فروش در بازه هاي زماني مختلف انجام شود. نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد که چطور تغيير در هزينه هاي تبليغات موجب تغيير در ميزان فروش شده است.

کنترل تجربي

شيوه ديگر براي سنجش اثربخشي تبليغات، روش کنترل تجربي است و زماني کاربرد دارد که يک ارتباط اتفاقي بين تبليغات و فروش ايجاد مي شود. البته اين شيوه نسبت به روش هاي ديگر ارزيابي اثربخشي تبليغات، پرهزينه تر است، اما انجام آن ضروري به نظر مي رسد، چراکه احتمال عدم تاثيرگذاري تبليغات بر فروش هميشه وجود خواهد داشت. علاوه بر اين، اين شيوه مي تواند به عنوان يک پيش آزمون براي کمک به انتخاب بين طرح هاي خلاقانه جايگزين براي تبليغات انجام شود. يکي از اقدامات تجربي براي ارزيابي تاثير تبليغات بر فروش، بازاريابي آزمايشي است

انواع شيوه هاي تبليغاتي

روش تعميم با زرق و برق

بين يك صفت مثبت و خوب با چيز ديگري كه معرف خوبي، درستي، پاكي و نظاير آن است پيوند و از كلمات با ارزش و جذابي نظير كره طلايي، شامپو معجزه گر و ... استفاده شود.

روش انتقال

تفويض و انتقال اقتدار و اعتبار چيزي محترم بر چيز ديگري كه مورد اعتماد همگان است.

شهادت

واداشتن شخصي محبوب يا منفور به اظهار نظر درباره درستي يا نادرستي يك فكر يا برنامه يا شخص.

روش توده پسند

خطيب يا اغواگر مي كوشد مخاطبان خود را متقاعد سازد كه نظريات و انديشه هاي او برخاسته از مردم كوچه و بازار است.

روش تظاهر به يكپارچگي

تبليغات چي با توسل به گرايش مردم از دنباله روي استفاده مي كند زير ا بسياري از مردم پيوسته مي خواهند در اكثريت قرار بگيرند نه در اقليت.براي همين تبليغاتچي مي گويد همه مردم با ما هستند.

روش هجوم براي سوار شدن به واگن

نوعي ايجاد مسابقه ميان مردم است و در اين روش جوهر تكنيك عجله كن تا به واگن برسيد،مي باشد.

روش پنهان و آشكار هدف تبليغ

در اين روش تبليغ کننده هدف خود را بر خلاف ساير روش ها پنهان نگاه داشته و به طور غيرمستقيم عمل مي كند تا اينكه زمينه اي مناسب براي علني شدن تبليغ به وجود آيد.

روش ضد تبليغ

تبليغاتچي مي كوشد فرازهايي از مطالب دشمن را در مورد خود به دلخواه گزينش كند وسپس با استدلال و منطقي قوي تر از استدلال طرف مقابل آن را نفي نمايد.


مزاياي داشتن يک مشاور تبليغاتي چيست

حرکت در مسير بازاريابي و تبليغات ساده نيست. اگر به پيچ و خم هاي راه آگاه نباشيم محکوميم که سقوط سنگيني را متحمل شويم. در واقع مشاوره در تبليغات نشان دهنده راهي است که يک برند براي گرفتن سهم خود در بازار، افزايش مشتري، افزايش درآمد، معرفي محصولات خود و کسب اعتبار و شهرت بايد طي نمايد. داشتن مشاور، موفقيت يا عدم موفقيت شما را در زندگي رقم خواهد زد. به زبان ساده، تبليغ راهي است براي رساندن هر چه بهتر پيام هاي يک شرکت و کمپاني به مشتريان خود. براي مثال: براي تبليغ در فضاي مجازي بايد ابتدا تشخيص بدهيد چه وب سايت ها يا مکان هايي در اينترنت براي تبليغات خاص شما مناسب هستند و هر مکان چقدر بازدهي خواهد داشت و چقدر بايد هزينه کنيد و… که در اين راه نيازمند يک مشاور مسلط به تخصص سئو هستيد. مديران نيازمند آن هستند که درکي مناسب از مقوله بازاريابي و تبليغات داشته باشند و نيز بدانند تبليغات اساساً يک سرمايه گذاري براي شرکت آن ها محسوب مي شود و حرکت در اين مسير فقط با داشتن يک مشاور تبليغاتي خوب امکان پذير است.