استرابورد چیست

هر از گاهی شاهد ورود ابزارهای جدید و روش های نوین در حوزه تبلیغات محیطی در شهرهای بزرگ هستیم.

استرابورد عضو جدید در حوزه رسانه محیطی است که برای اولین بار در کشور در شهر تهران رونمایی شد. این سازه که نوعی استند تبلیغاتی ایستاده  است به عبارتی نسل جدید سازه‌های بادبانی و پرتابل های ایستاده قدیمی به شمار می‌آید که از چندین سال پیش توسط شهرداری‌ها جهت اکران‌های فرهنگی و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استرابورد سازه‌ای است که نقایص و ایرادات نسل‌های قبلی خود را برطرف کرده و ایستایی خوبی در مقابل باد دارد.

استرابورد در تهران

همانطور که قبلا اشاره کردیم فاز نخست اجرای این تابلوها در سطح شهر تهران با استقبال زیادی مواجه شد ئو برندهایی نظیر سامسونگ، زر ماکارون، بیمه ما، بانک ملت و … بر روی آن تبلیغات گسترده ای انجام داده‌اند که این موضوع اساسا اعتبار این رسانه را افزایش می‌دهد، در واقع فروشنده رسانه، اشتباهی که در مورد تبلیغاتی اتوبوسی یا تبلیغ بر روی تابلوهای پرتابل و با جذب برندها و مشاغل کم اهمیت مرتکب شده بود را تکرار نکرد. مساله اعتبار رسانه در انتخاب یک رسانه بسیار مهم است. به اعتقاد مک لوهان رسانه همان پیام است. هنوز خیلی از ما از این اصطلاحات استفاده می کنیم، مثلا می‌گوییم تلویزیون گفت، رادیو گفت یا روزنامه گفت و … این عبارات یعنی خود این رسانه‌ها برای ما دارای هویت هستند.
در حقیقت اعتبار یک رسانه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله صحت اطلاعات ارسالی در طول زمان و … . شکل ظاهری ارسال پیام هم در اعتبار یک رسانه موثر است. نتیجه آنکه در حوزه راه‌اندازی یک رسانه جدید همواره برندهایی که برای اولین بار بر روی آن می‌نشینند بسیار مهم بوده چرا که در فازهای بعد سایر برندها راحت‌تر به خود اجازه می‌دهند که از آن رسانه تبلیغاتی استفاده کنند.

استرابورد در شیراز

پس از تهران، شیراز دومین شهری بود که اقدام به ساخت و اجرای اینوع استند تبلیغاتی ایستاده یعنی استرابورد کرد. ساخت و اجرای استرابوردهای شیراز توسط شهرداری انجام شد و جهت بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شد.
اما متاسفانه طراحی غیر اصولی و ساخت غیر مهندسی این سازه در شیراز باعث شد که این سازه مشکلات جدی در نگهداری طرح گرافیکی بنر داشته باشد. به طوری که نصب بنر به شکل کاملا صاف و بدون چین خوردگی در این سازه‌ها تقریبا غیر ممکن است و پس از مدتی طرح‌های نصب شده آزاد و کم کم بخش‌هایی از بنر دچار بازشدگی در گوشه‌ها می شود و این مشکل باعث عدم استقبال بخش خصوصی از این سازه شود.

ابعاد استرابورد

ابعاد اسمی این سازه‌ها ۳ متر در ۴ متر است ولی ابعاد واقعی چاپ و نصب بنر در سازه‌های اجرا شده در سطح شهر تهران ۲.۸۰ × ۳.۸۰ است.
ارتفاع این سازه ها از زمین حدود ۶ متر است.

مناطق مناسب برای نصب استرابورد

استفاده از مکان مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطب به منظور ارائه و تبلیغ هر نوع محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و در مکان‌یابی یا آسیب‌شناسی مکان‌های موجود تبلیغات شهری به غیر از مسائل کالبدی و زیبایی‌شناسانه به مسائلی چون سطح اجتماعی- اقتصادی مخاطبین و عملکرد و کاربری‌‌های غالب منطقه شهری و ارتباط آن با سایر نقاط شهر، مسئله ای حائز اهمیت بوده و نصب این سازه تبلیغاتی بیشتر در مناطق داخلی سطح شهرتآثیرگذار است که از جمله این مناطق شامل: چهارراه‌های اصلی، میادین شهر، بزرگراهها، حاشیه خیابان و… است.

مکانیزم عملکرد استرابورد

استندبوردها از دو فک مجزا تشکیل شده‌اند. با این تفاوت که هیچ یک از فک‌های استندبورد قابلیت جابجایی بلند در راستای سازه بصورت عمود را ندارند ولیکن فک پایین به سبب استفاده از سیستم بال اسکرو قابلیت تنظیم ارتفاع تا ۱۵سانتی‌متر را دارد که این امر باعث تنظیم ابعاد بنر و رفع چروک‌های بوجود آمده می‌شود. در کنار این مزیت فنرهای بانس فک پایین نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

استرابورد جایگزینی برای سازه های فرسوده

چهار بازوی گوشواره‌ای در کناره ها تعبیه شده که میتوانند بنر را از طرفین مهار کرده و چین های عمود بر سطح آن را حذف نمایند.همچنین دو عدد زیر پایی برای راحتی اپراتور در حین نصب بنر تعبیه شده است.
استندبوردها جایگزینی مناسب برای سازه‌های مستهلک و قدیمی سطح شهر از قبیل استندهای بادبانی، استندهای سیمانی ، سازه های حجمی و … می باشد.

اجزاء استرابورد 

استرابوردها نیز همانند سایر سازه های تبلیغاتی از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که اجزاء آن عبارتند از 
  • فک بالا و پایین برای ثابت نگه داشته بنر
  • گیره های ثابت کننده بنر در سمت راست و چپ
  • ستون اصلی سازه که در وسط قرار دارد
  • پلیت و فوندانسیون کف
  • نردبان تردد پشت سازه

مزیت ها و برتری های استرابورد 

ایستایی و شکل ظاهری استرابوردها بی شک یکی از مزیت‌های و ملاک‌های انتخاب توسط صاحبان کالا و شرکت های خدماتی میباشد.
یکی از مزیت ها و برتری های سازه های استرابورد این است که بواسطه ابعاد کوچک آن در فضاهایی که بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ همچون پل‌های عابر پیاده و پل‌های روگذر سواره رو وجود ندارد، قابل نصب هستند.
با توجه به زیاد شدن بیش از اندازه تعرفه اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرهای بزرگ همچون تهران – شیراز و مشهد ناخودآگاه مزیت ویژه‌ای برای اجاره استرابوردها بوجود می آید و آن پایین بودن قیمت اجاره استرابوردها است.
مزیت دیگری که باعث برتری استرابوردها شده زاویه دید پایین و برابر با نگاه راننده می‌باشد.
زیاد بودن تعداد این سازه‌ها در خیابان‌ها و تکرار طرح‌های تبلیغاتی در خیابان‌ها و محلات مختلف نیز از برتری‌های این نوع سازه‌ها می‌باشد.
خطر آفرینی کمتر بدلیل سبک بودن و کوچک بودن سازه
کمک به زیباسازی مبلمان شهری به دلیل شکل ظاهری سازه
جایگزینی مناسب برای سازه‌های قدیمی و فرسوده تبلیغاتی سطح شهر
عدم محدود کردن دید فضاهای شهری و آثار باستانی بدلیل کوچک بودن سازه
استفاده از ظرفیت‌های خالی شهر در زمینه تبلیغات محیطی و کسب درآمد برای شهرداری
قابلیت نصب در محل هایی که سایر سازه های تبلیغاتی قابلیت نصب ندارند
مقاومت در برابر باد و سایر عوامل طبیعی نسبت به سایر سازه های مشابه
نصب و جمع آوری آسان بنرهای تبلیغاتی
صرفه جویی در مصرف برق بدلیل تعداد کم پرژکتور
جایگزینی مناسب برای حذف تابلوهای شخصی و فاقد مجوز که چهره شهر را زشت نموده است.
یکپارچه سازی فضاهای تبلیغات شهری
افزایش امکان تبلیغات برای کسب و کارهای بومی
افزایش امکان تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک به دلیل پایین بودن قیمت
جایگزینی مناسب برای بردهای تبلیغاتی نامتناسب با بافت شهری
ابزاری مناسب برای اطلاع رسانی عمومی پروژه های عمرانی سطح شهر
قابلیت استفاده به عنوان راهنمای مسافران وگردشگران
قابلیت استفاده برای اکران های فرهنگی شهردای