آشنایی با انواع بیلبورد تبلیغاتی

«واژه بيلبورد مركب از دو بخش Bill به معناي قبض، لايحه قانوني، سند، صورت حساب و Board به معناي تخته يا هر چيز مسطح،  ميز غذا، مقوا و غيره مي باشد. اين كلمه لاتين در كشور امريكا مصطح و به نوعي تابلو اطلاق مي شود كه به روي آن پوسترهاي بزرگ چسبانده مي شود. امرزه در ايران همان اصطلاح بيلبورد در ميان اهل فن و مردم مورد استفاده و رايج مي باشد. البته با توجه به برگردان لغات بيگانه به فارسي بدان «تابلوهاي شهري» نيز مي گويند.

اولين بار تبليغات درحاشيه جاده ها توسط بازرگانان و كسبه محلي آمريكايي به كار رفت. آنها علامت ها و تابلوهايي را بر ديوارها و نرده ها نقش مي كردند يا پوسترهايي را بر روي تيرهاي تلگراف، ديوارها و نرده ها نقش مي كردند. در نيويورك، در سال 1835، اولين پوستر بسيار بزرگ در فضاي خارجي نصب شد. اين پوستر 15 مترمربعي توسط چاپخانه جَرِد بل براي تبليغ يك سيرك به چاپ رسيد.

نخستين مورد ثبت شده استفاده تابلوهاي بزرگ تبليغاتي به اوسط جنگ جهاني دوم باز مي گردد. هيتلر به مدير تبليغاتي خود دستور داد حداقل يك صد تابلو نقاشي از صحنه هاي مهيج نبرد آلمان با ساير كشورها اجرا شود كه نشان دهد پاي سربازان آلماني روي سينه نيروهاي دشمن قرار دارد و آنها دست هاي خود را بالا برده ابزار شادي مي كنند. اين دستور هيتلر به اجرا درآمد و زير اين تابلوها با حروف درشت نوشته شده بود: «آلماني يعني برتري». اين اقدام بسيار موثر واقع شد و پس از جنگ جهاني دوم به تدريج اين پوسترهاي بزرگ به «بيلبورد» شهرت يافت.

با انواع بیلبوردهای تبلیغاتی آشنا شوید/انواع تبلیغات محیطی

امروز تبلیغات محیطی بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. برای اینکه بدانیم کجا و چگونه تبلیغ کنیم، در گام اول باید با انواع رسانه‌های محیطی آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها، بیلبوردها هستند. بیلبوردها انواع مختلفی دارند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

بیلبوردهای چرخشی

آنچه این بیلبوردها را جذاب و پرطرفدار می‌کند، وجود حرکت است که باعث جلب توجه می‌شود. این بیلبوردها بیشترین شباهت را به تلویزیون به‌عنوان جذاب‌ترین رسانه تبلیغاتی دارند که هر سه عنصر صدا، تصویر و حرکت را با هم دارد. بیلبوردهای چرخشی مناسب شرکت‌هایی هستند که تنوع محصول دارند. به این ترتیب، هر محصول می‌تواند روی یکی از وجوه بیلبورد به نمایش درآید. این بیلبوردها برای پیام‌سازی‌های خلاقانه مناسب هستند و از طریق آنها می‌توان با استفاده از تصاویر، داستان روایت کرد، اما بزرگ‌ترین ایراد این رسانه‌ها، آسیب‌پذیر بودن آنهاست. بیلبوردهای چرخشی به آسانی دچار نقص می‌شوند و معمولا خدمات پس از فروش خوبی ندارند. بنابراین هنگام بستن قرارداد باید این موضوع را اضافه کرد که در صورت آسیب‌دیدگی، از زمان در نظر گرفته شده در قرارداد کسر نشود.

بیلبوردهای عابر پیاده

این بیلبوردها به آسانی در معرض دید قرار می‌گیرند و رانندگان را به راحتی هدف قرار می‌دهند. بیلبوردهای عابر پیاده برای شرکت‌هایی مناسب هستند که متون تبلیغاتی زیاد یا محصولات عریضی دارند.

بیلبوردهای مینی

این بیلبوردها ساده و همگانی هستند و قیمت پایین‌تری دارند، اما به خاطر کوچک بودن، چندان در معرض دید نیستند. بیلبوردهای مینی فقط در روز دیده می‌شوند و به عبارتی تابلوهای روزانه و تابستانه هستند، زیرا منبع نوری ندارند. محصولی که روی این بیلبوردها تبلیغ می‌کنید، نباید محصولی باشد که در شب خریدار دارد (مثل رستوران‌ها)، زیرا گاهی لازم است که در لحظه در مخاطب وسوسه ایجاد کرد و این بیلبوردها در شب چنین کارکردی ندارند.

بیلبوردهای دیواری با حفاظ (پنل‌های دیواری)

با استفاده از این بیلبوردها می‌توان در منطقه محدود خود، تبلیغ ارزان داشت. مخاطب این تابلوها عابران پیاده هستند که فرصت خواندن مطالب تابلو را دارند، بنابراین فرصت داریم حرف بیشتری بزنیم. این بیلبوردها بسیار آسیب‌پذیر هستند، چون ممکن است روی آن اعلامیه چسبانده شود یا بعد از بازی‌های فوتبال و... از بین برود. از آنجا که این بیلبوردها رانندگان را هدف قرار نمی‌دهند و مخصوص عابران هستند، امکان ارائه اطلاعات جزئی را فراهم می‌کنند. از این رو، بیشتر مورد علاقه شرکت‌های فرهنگی (مثل گاج و قلم‌ی) هستند.

بیلبوردهای داربستی

این بیلبوردها به خاطر ظاهر نامناسب، فاقد اعتبار هستند، اما انعطاف‌پذیری بسیاری دارند، چون با هماهنگی شهرداری می‌توان آنها را در هر محلی نصب کرد. بیلبوردهای داربستی برای رویدادهای کوتاه‌مدت و محلی مناسب هستند.

طراحی بیلبوردهای توماری

این بیلبوردها شکل بهینه تابلوهای داربستی هستند، با این حال، شما را در نظر مخاطبان، ثروتمند و معتبر جلوه نمی‌دهند. برندهای مشهور و معتبر بهتر است از این بیلبوردها استفاده نکنند.

طراحی بیلبوردهای چهار وجهی

این بیلبوردها از آسیب‌ پذیرترین تابلوهای موجود در مناطق شهری هستند و چون در پیاده‌روها نصب می‌شوند ممکن است در اثر برخورد با موتورها و آسیب ببینند. با این‌حال، برای انتقال پیام در منطقه تاثیرگذاری مناسب هستند. تبلیغات شما روی این بیلبوردها معمولا بیش از مدت قرارداد روی تابلو باقی می‌ماند، چون تا شرکت تبلیغاتی بتواند مشتری بعدی را پیدا کند، تبلیغات شما از تابلو برداشته نمی‌شود.