تبلیغات محیطی در فرودگاه ها

 از دیر باز انسان به دنبال سفر بوده  و با اهداف مختلفی از جمله تجارت، ماجراجویی و… قدم در راه سفر گذاشته است . در گذشته مردم با چهارپایانی همچون اسب، شتر، قاطر سفر میکردند اما با گذشت زمان و اکتشافات مختلف وسایل نقلیه مختلفی به عرصه ظهور رسید. قطار، کشتی و هواپیما. هواپیما برای نخستین بار توسط برادران رایت به شکل اولیه خود یعنی یک هواپیمای شخصی تولید شد که با تغییرات مختلف در مرور زمان بر روی این شکل اولیه مدلهای مختلف آن از جمله هواپیماهای شخصی، سم پاشی، جنگی و مسافربری تولید شد. از آنجایی که هواپیما برای اوج و فرود خود نیاز به مکانی هموار داشت به تدریج مکانهایی نیز به وجود آمد به نام فرودگاه که همان محل پرواز و فرود هواپیما است. فرودگاه های مورد نظر ما یعنی فرودگاه های مسافربری از دو بخش اصلی باند فرودگاه و ساختمان فرودگاه  تشکیل می شوند. از آنجایی که مسافرت با هواپیما باعث صرفه جویی در وقت و از طرفی هزینه بالایی دارد از این رو تمام اقشار توان مالی سفر با هواپیما را نداشته و همواره افرادی خاص همچون مدیران، مهندسین و متخصصین مختلف از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می کنند و می‌توان با استفاده از انواع رسانه های محیطی مانند بیلبورد، استند تبلیغاتی و ... پیام خود را به مخاطبان رساند.

تاثیر تبلیغات در فرودگاه بر مخاطب

در بین روش های تبلیغاتی ، تبلیغات فرودگاهی رتبه های نخست را دارند و با توجه به اینکه اوقات سپری کردن در محیط فرودگاهی نسبت بالایی را به خود اختصاص می دهد ، تبلیغات فرودگاهی جایگاه ویژه ای را بین مدیران و صاحبان برند به خود معطوف کرده است تبلیغ در محیط های فرودگاهی انتخاب و تصمیم را با خود دارد و مخاطب مصمم به گزینش و تعیین راه می شود . این ویژگی در دیگر رسانه های تبلیغی کمتر به چشم می خورد . در فرودگاه نیز نقاط تاثیرگذار متفاوتی وجود دارد که به فراخور موقعیت دارای ارزش هستند .

آخرین نتایج حاصل از نمونه های آماری میزان جلب توجه مردم نسبت به تبلیغات محیطی حاکی از آن است که 35% جامعه با توجه و دقت زیاد تبلیغات محیطی را رصد می کنند 27% جامعه این توجه متوسط و 23% با توجه کم و 15% مردم توجه خاصی به تبلیغات محیطی ندارند .

این آمار در فضاهای فرودگاهی با تغییرات معناداری همراه بوده و بیش از 50% از جامعه مخاطب با دقت و توجه زیاد تبلیغات منصوبه در ترمینال ها را بررسی و ارزیابی می کنند.

تاثیر فضای تبلیغاتی مناسب در اثر بخشی تبلیغات

با توجه به فضای های گوناگون تبلیغاتی در فرودگاه اعم از، فضای باز یا بسته برای بکارگیری تابلوهای تبلیغاتی باید در نظر گرفت و منظور از فضای بسته محیط داخل سالن ها است، همچنین منظور از فضای باز فضای بیرون و محیط بازو خیابان های که به سمت فرودگاه منتهی میشود را شامل می شود.

تابلوهای تبلیغاتی که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند قالبا اندازه نوشته،نوع سازه و جنس آن نسبت به تابلوهای تبلیغاتی که در محیط داخلی مورد استفاده قرار می گیرد باید مقاوم تر و بخصوص روشنایی بهتری برای دید در شب داشته باشد.

اینکه صرفاً تابلوهای تبلیغاتی در فرودگاه از طراحی جذاب و خلاقانه ای برخوردار باشد ولی تناسبی با فضای تبلیغاتی مناسب نداشته باشد، نمی تواند در جذب مخاطب و مشغول کردن ذهن آنها موفق باشد،بر همین اساس باید متناسب با تبلیغ برند یا کالا تابلو تبلیغاتی مورد نظر انتخاب شود و در نهایت فضای مناسب اعم از سالن های فرودگاهی،فضای بیرونی فرودگاه،پارکینگ فرودگاه و… انتخاب گردد تا بتوان نتیجه اثر بخشی تبلیغات در فرودگاه را در افزایش تقاضا مشاهده نمود.

ویژگی های رسانه های محیطی فرودگاهی

  • شخصیت ممتاز رسانه جهت معرفی برند
  • معرفی برند به خیل عظیم و خاص جامعه
  • گزینش مخاطبین ویژه جامعه
  • معرفی توانمندی ها به مهیمانان خارجی
  • معرفی خدمات به صاحبان مشاغل مهم
  • اعتبار ویژه و خاص برند

مزایای تبلیغات محیطی در فرودگاه

تبلیغات بازویی نیرومند درگسترش برند (نام و سمبل بصری محصول) و معرفی هویت سازمانها است و از بین رسانه ها، تبلیغات محیطی یکی از بیاد ماندنی ترین نوع تبلیغات در بین اقشار یک جامعه است که منجر به فروش بیشتر و ساخت برند می شود. این موضوع را می توان در بین برند های درجه یک دنیا مشاهده نمود. اما  واضح است که تبلیغات به تنهایی نمی تواند همه ابعاد فعالیت فروش را پوشش دهد. پس اولین قدم این است که مشخص کنیم یک شرکت از تبلیغات محیطی چه چیزی را انتظار دارد.

محل قرارگرفتن تبلیغات یکی از حائزاهمیت ترین جنبه های تبلیغاتی می باشد .فرودگاه ها به لحاظ این که یکی از پر رفت و آمدترین مکان های عمومی محسوب می شوند تبلیغات در فرودگاه اهمیت ویژه ای می یابد چرا که علاوه بر ایجاد تنوع بصری و در آمدن از یکنواختی محیط می توانند برای معرفی یک برند به مسافرانی که از نقاط مختلف جهان در این مکان حضور پیدا می کنند صورت گیرند.

 معایب تبلیغات محیطی در فرودگاه

تبلیغ در فرودگاه معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به  این نکته اشاره کرد که مخاطبین تبلیغات افرادی خاص همچون مدیران، مهندسین، متخصصین و از این قبیلند از این رو نمی توان هر محصولی را در فرودگاه تبلیغ کرد و از طرفی زمان برای این افراد اهمیت بالایی دارد و وقت خود را صرف مطالعه تبلیغات ساده نخواهند کرد و تبلیغ باید به قدری جالب و جذاب باشد که این افراد را به خود جذب کند.

خلاقیت در فرودگاه های کشور

در زمینه تبلیغات خلاقانه در فرودگاه های داخل می توان به تبلیغی خاص اشاره کرد که در سال 92 برای فروش یک مجتمع در تهران در فرودگاه مهرآباد اجرا شد اشاره کرد. در این کمپین چمدان شیشه ای پر از پول که بر روی آن توضیح مختصری وجود دارد بر روی نوار نقاله ای که مسافران چمدان های خود را از روی آن بر می دارند قرار داده شد به شکلی که تمام افرادی که منتظر چمدانشان بودند این چمدان را دیده و متعجب می شدند. البته هماهنگی و انجام چنین کاری در عرصه تبلیغ آن هم در محیط فرودگاهی با وجود مسایل خاص امنیتی و … کار دشواری است ولی با حمایت ها و همکاری بخش های مختلف نظیر حراست فرودگاه این کار عملیاتی شد.