تبلیغات تلویزیونی و چه مزایایی دارد؟

 

تبلیغات تلویزیونی چیست و چگونه می توان یک تبلیغ اثر بخش ارائه کرد؟

 

اگرچه امروزه استفاده از تبلیغات اینستاگرامی و تبلیغات آنلاین رو به گسترش است، ولی با وجود میلیاردها بیننده وفادار در سراسر جهان، بسیاری از متخصصان، تبلیغات تلویزیونی را بهترین پلتفرم برای تبلیغات هدفمند در نظر می گیرند. یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ یا ۶۰ ثانیه ای در هنگام پخش رویدادی مانند بازی های المپیک، می تواند توجه میلیاردها مشتری بالقوه را به خود جلب کند. تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات هزینه تولید و پخش بیشتری دارد، اما این قابلیت را نیز دارد که به طور هم زمان با مجموعه بیشتری از بیننده ها ارتباط برقرار کند. در این مقاله به نقل از chetor می آموزید تبلیغات تلویزیونی چیست و چگونه می توان تبلیغات تلویزیونی اثرگذار ساخت.
 
تبلیغات تلویزیونی از این نظر که به صورت یک بسته زمانی کوتاه مدت فروخته می شوند، به تبلیغات رادیویی شباهت دارند.
بیشتر تبلیغات تلویزیونی ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول می کشند. این زمان برای انتقال اطلاعات کافی به مشتری یا ایجاد یک تفکر خاص درباره یک محصول یا خدمات، مناسب است و آن قدر طولانی نیست که بیننده را خسته کند.
 
تبلیغات تلویزیونی در زمان های استراتژیک مثلا قبل از شروع برنامه  ها یا در بین برنامه های اصلی پخش می شوند. شرکت ها و کسب وکار های کوچک که نمی خواهند (یا نمی توانند) هزینه زیادی برای تبلیغات بپردازند، معمولا تبلیغات شان در ساعات آخر شب یا بعدازظهر (زمان های کم بیننده) پخش می شود. هزینه تبلیغات تلویزیونی به ازای هر یک ثانیه می تواند از چند هزار تومان برای شبکه های استانی و برنامه های کم بیننده تا چند میلیون تومان برای برنامه های پربیننده (مثلا فینال جام جهانی) متغیر باشد.
 

چگونه تبلیغات تلویزیونی به‌یادماندنی بسازیم؟

 
در تبلیغات تلویزیونی جذابیت بصری به‌اندازه‌ی جذابیت صوتی اهمیت دارد. به‌جای اینکه بازیگری استخدام کنید که بر روی یک موسیقی پس‌زمینه‌ متن تبلیغات را از رو بخواند، می‌توانید از تصویر بازیگرانی استفاده کنید که باعث جذابیت بیشتر تبلیغ می‌شوند. برای مثال، تصویر یک خانواده‌ی شاد و صمیمی که دور میز شام جمع شده‌اند، می‌تواند جذابیت تبلیغ یک غذای بسته‌بندی‌شده را افزایش بدهد. همچنین استفاده از بازیگران خوش‌چهره می‌تواند برای تبلیغ یک عطر، ایده‌ی خوبی باشد.
 
از آنجا که بیننده‌های تلویزیونی به‌راحتی می‌توانند تبلیغاتی را که با هزینه‌ی کم و به‌صورت غیرحرفه‌ای تولید شده‌اند تشخیص بدهند، بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگران حرفه‌ای را برای تولید تبلیغات‌شان به خدمت می‌گیرند تا چیزی که درنهایت پخش می‌شود، برای مدتی طولانی در ذهن بیننده باقی بماند.
 
حتی اگر تصویری که درون تبلیغ گنجانده می‌شود ارتباط بسیار کمی با محصول یا خدمات موردنظر داشته باشد، بیننده‌ها معمولا تصاویر شوکه‌کننده، نوستالژیک یا خنده‌داری را که در تبلیغ وجود دارد، به خاطر می‌سپارند. یکی از تبلیغات تلویزیونی مشهور در آمریکا که در دهه‌ی ۱۹۷۰ ساخته شده بود این‌گونه بود که یک بازیکن خشن راگبی به نام «مین جو گرین» یک نوشیدنی را از یک طرفدار جوان می‌گرفت. با وجود اینکه بازیکن مشهور فقط چند ثانیه در تبلیغ حضور داشت، تصویر او احساس خوبی نسبت به نوشیدنی ایجاد کرد.
 
 
 

مزایای تبلیغات تلویزیونی

1 - خلاقیت

 
تلویزیون بیشترین خلاقیت را در اختیار سازنده تبلیغ قرار می دهد، تا پیام خود را بخوبی منتقل کند. با دوربین فیلمبرداری می توانید بیننده را به هر جایی برده و تصاویر دلخواه را نمایش دهید. مثلا می توانید بیننده را به داخل کارخانه خود برده و کیفیت تولید را به او نشان دهید.
 

2- اعتبار

 
تبلیغات در تلویزیون بلافاصله به محصول یا خدمات اعتبار خاصی می بخشد. محصولی که در تلویزیون تبلیغ می شود از محصولات رقبا متمایز می شود و در ذهن مشتری از جایگاه بهتری برخوردار می شود.
 

3- تماشاگران علاقه مند تلویزیون

 
با اینکه بسیاری از بینندگان تلویزیون هیچ علاقه ای به تماشای تبلیغات تلویزیونی ندارند، ولی روزانه ساعتها در معرض این تبلیغات هستند. آیا شخصی را می شناسید که روزانه چند ساعت تلویزیون تماشا کند و تبلیغات مختلف را ندیده باشد؟

4- انتخاب آسان بازار هدف

 
با تبلیغات تلویزیونی در زمان مناسب، براحتی می توانید بازار هدف مورد نظر را انتخاب کنید. اگر محصول شما مختص کودکان است ، مسلما با پخش تبلیغ در برنامه کودک به مشتریان موردنظر دسترسی خواهید داشت. اگر محصول شما مربوط به آشپزخانه است، این تبلیغ می تواند در بین برنامه های مورد علاقه خانمها مانند آموزش آشپزی پخش شود.
 

5- نتایج سریع

تبلیغات تلوزیونی بلافاصله تاثیر خود را نشان می دهد. اگر در تبلیغ، از حراجی ویژه صحبت می کنید ، پس از یکساعت می توانید منتظر مراجعه مشتریان به فروشگاه باشید. در بازی فوتبال تیم ایران با کره ، آقای خیابانی یکساعت قبل از آغاز بازی اعلام کرد که ورزشگاه خالی است و از مردم خواست تا به ورزشگاه آزادی بیایند. در آغاز بازی ورزشگاه تقریبا پر شده بود! بله این قدرت تبلیغات تلویزیونی است.
 

6- ضریب نفوذ بالا

 
تبلیغات روزنامه و مجلات نمی توانند براحتی در دوردست ترین نقاط کشور نفوذ کنند. ولی تلویزیون ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد و از نظر محدوده جغرافیایی، محدودیتی ندارد.
 

7- افزایش فروش فروشگاهی

 
آمار نشان داده است که مشتریان در هنگام خرید از فروشگاه ، معمولا بهترین گزینه ها را نمی خرند. بلکه آن محصولاتی را می خرند که با آنها آشنا هستند. تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در آشنا ساختن مشتری با محصول دارد.