اهمیت انتخاب رسانه در تبلیغات

محققان حوزه تبلیغات در رسانه، تبلیغ را بر اساس نوع وسیله ای که برای این کار مورد استفاده قرار می ‌گیرد به ده نوع تقسیم کرده اند؛روزنامه ومجلات، عکس وفیلم ،سینما، نامه پستی، رادیو، تلویزیون، پوستر، کتاب وبروشورها، تابلوهای الکترونیکی و بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابانها ومکانهای عمومی واینترنت می باشد و از طرفی تضمین فروش زیاد و مداوم، نشان دادن اهمیت کالا در مقایسه با اجناس مشابه، تسهیل برای توزیع کنندگان فروش، و از یاد نبردن کالا توسط مشتری وثبت در اذهان از جمله مواردی است که محققان این حوزه برای اهداف تبلیغات برشمرده اند که لازمه آن اهمیت انتخاب رسانه در تبلیغات است تا بتواند بازدهی مطلوب را به ارمغان آورد.

نقش رسانه در اثر بخشی تبلیغات

یک برنامه رسانه ای ضعیف موجب عدم موفقیت کل یک کمپین تبلیغاتی صحیح می شود. به منظور موفقیت در کمپین های تبلیغاتی،رسانه تبلیغاتی مناسب قطعا عنصری حیاتی محسوب می شود.
انتخاب رسانه اثربخش یکی از مشکل ترین تصمیماتی است که مدیر کمپین برای موفقیت برنامه تبلیغاتی اتخاذ می کند. به عبارتی مدیر کمپین از میان ده ها رسانه صوتی، تصویری، محیطی، چاپی، مستقیم و غیر مستقیم باید موثرترین آن ها را برای کمپین خود برگزیند چرا که کارایی رسانه هدف اصلی برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی و خرید آنان است. تا بتوان حداکثر بهره را از بودجه تبلیغاتی بدست آورد. زیرا صاحب محصول هزینه سنگینی را برای پخش تبلیغات محصولات خود به گردانندگان رسانه می پردازد.
یک برنامه ریزی جامع برای رسانه ها می تواند از تداخل پخش به میزان زیاد، ناکارا شدن تکرار تبلیغات و هدر رفتن بودجه جلوگیری کند. قطعا تداخل رسانه ها به گونه ای مطلوب است که پیام تبلیغاتی را به روش های گوناگون و از منابع متفاوت تقویت کند.
به منظور موفقیت در کمپین های تبلیغاتی،رسانه تبلیغاتی مناسب قطعا عنصری حیاتی محسوب می شود. موفقیت در تبلیغات موجب دستیابی به اهداف بازاریابی از قبیل: فروش بیشتر، ‌ایجاد نگرش و نظر مثبت راجع به نام تجاری، ارائه آگاهی بیشتر راجع به محصول، ایجاد تبلیغات دهان به دهان میان مردم راجع به نام تجاری، ایجاد مزیت های رقابتی و غیره می گردد.

ویژگی های رسانه اثر بخش

رسانه اثربخش مناسب ترین و مستقیم ترین رسانه ای است که ویژگی های محصول یا خدمت را به مصرف کننده و مخاطب اصلی آن محصول یا خدمت می رساند.
هر رسانه ای که بتواند پیام را به طور مناسب، موثر و اثربخش به مخاطبان برساند و باعث افزایش فروش محصول یا خدمت بنگاه اقتصادی و یا افزایش ارزش سهام شود رسانه اثربخش خوانده می شود.
رسانه اثربخش رسانه ای است که بیشترین نقش را در انتقال پیام مؤثر به مخاطب داشته باشد.
رسانه ای که نقش بیشتری در تأمین هدف و رسالت تبلیغاتی داشته باشد. برای تبلیغات اثربخش تر است.
هر رسانه ای که مخاطبان هدف را به عکس العمل های سودآورانه یعنی انجام عمل خرید محصول یا خدمت ترغیب کند، رسانه اثربخش نامیده می شود.
رسانه اثربخش رسانه ای است که بتواند پیام فروش و بازاریابی را به گونه ای در مخاطبان درونی کند که آنان را به عکس العمل موردانتظار وادار سازد.

شاخص های تبلیغات موفق

تبلیغ به صورت مداوم تکرار شود.
تبلیغات اگر در رسانه صوتی و تصویری منتشر می‌شود زمان پخش آن از 30 ثانیه کمتر نباشد.
با زبانی بیان و خلاقانه نوشته شود که عموم مردم متوجه شوند و با تبلیغات ارتباط برقرار کنند.
قبل از انتشار، گروه هدف مشخص و تبلیغ‌ گران ویژگی های کامل آنها را در نظر بگیرند.
قبل از انتشار تبلیغات، اوضاع بازار، میزان احتمالی استقبال ، وضع فروش جنس و میزان استقبال از کالای مورد ارزیابی قرار گیرد.
تبلیغ یک رسانه در رسانه ای دیگر
یکی از انواع تبلیغات رسانه ای، تبلیغ یک رسانه در رسانه های دیگر است. رسانه ها می توانند سایر رسانه ها را تبلیغ کنند؛ اما این نوع تبلیغات نیز الزامات خاص خود را دارند که گاه مورد توجه واقع نمی شود.
برای مثال می توان به تبلیغ سینما و فیلم های سینمایی اشاره کرد که توسط رسانه های مختلف از جمله تلویزیون و نیز در تبلیغات شهری، انجام می شود. با توجه به کاهش یافتن تعداد مخاطبان سینما و به منظور جلب توجه افراد به سینما، چنین تبلیغاتی در سایر رسانه ها، می تواند مفید و موثر واقع شود.
از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که سینما در مقایسه با رسانه ای هم چون تلویزیون، یک رسانه هزینه بر و وقت گیر است. به همین دلیل لازم است در رابطه با آن تبلیغات انجام شود تا مخاطب به فیلم مورد نظر ترغیب شود و حاضر شود برای دیدن آن، وقت و هزینه صرف کند. چنین مواردی موجب می شود که تبلیغات این رسانه توسط سایر رسانه ها منطقی بر نظر آید.
اما این روز ها در تبلیغات شهری، تبلیغاتی دیده می شود که در آن، از برنامه های تلویزیونی تبلیغ می شود. این در حالی است که همان طور که در بالا اشاره شد،‌ رسانه تلویزیون بسیار فراگیر بوده و دارای مخاطب عام است. بسیاری از افراد ممکن است به دلیل عدم عبور از مکان های خاص، یک تبلیغ شهری را ندیده باشند؛ اما همان افراد به احتمال بسیار بیش تری با تبلیغات تلویزیون مواجه می شوند. هم چنین با توجه به رایگان بودن و در دسترس بودن کانال های تلویزیونی در ایران، بر خلاف سینما، مخاطبان به راحتی با این رسانه مواجه می شوند و بدون صرف هزینه می توانند برنامه های مورد نظر خود را گزینش نمایند.
نتیجه گیری
افزایش بهره‌ وری در انتخاب و استفاده از رسانه‌های تبلیغاتی به شما کمک می‌کند که به‌ منظور دستیابی به همه اهدافتان، اعم از منحرف کردن توجه‌ها از نام رقیب به نام تجاری شما، افزایش فروش، افزایش سهم بازار و بیشتر دیده شدن در فضای کسب‌ وکار، بودجه بیشتری در اختیار داشته باشید و بدین ترتیب در تثبیت نام تجاری یا برندسازی موفق‌تر باشید. این امر به معنای کاهش بودجه‌های تبلیغاتی بنگاه اقتصادی نیست بلکه بدین معناست که میزان بودجه کافی با بیش‌ترین بازدهی در نظر گرفته شود.
سخن آخر اینکه انتخاب رسانه تبلیغاتی از میان انبوه رسانه‌های موجود (اعم از تلویزیون، رادیو، سینما، بیلبورد، مجله، روزنامه، شبکه‌های اجتماعی و …) بسیار مهم است و صاحبان کسب‌ وکار باید در این مقوله حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند. هرگونه ساده‌ انگاری در انتخاب رسانه ارتباط با بازار می‌تواند صدمات جبران‌ ناپذیری برای تصویر نام تجاری، جذب و وفادارسازی مشتریان و مصارف بودجه‌های محدود تبلیغاتی داشته باشد و حتی تا آنجا پیش رود که نام تجاری برای همیشه از صحنه بازار خارج شود.