تبلیغات محیطی چیست؟ و انواع تبیلغات محیطی
تبلیغات محیطی را بی شک قدیمی ترین روش تبلیغاتی باید دانست. تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در تیررس ببنندگان است اشاره دارد. تابلوهای تبلیغاتی، استندهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو، بدنه اتوبوس ها و … گونههای مختلفی از تبلیغات محیطی بهشمار میروند. یکی از مزیت های فوق العاده تبلیغات محیطی که باعث برتری آن با سایر رسانه های تبلیغاتی دیگر شده این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات محیطی بوده و چون نمیتواند چشم خود را از رنگها و طرحهای اطراف خود بپوشاند. در تعریف محتوایی این رسانه میتوان اینگونه بیان کرد که رسانه تبلیغات محیطی آگاهی و اطلاعات مخاطبان را نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار یا ارائه یک خدمت جدید از سوی صاحبان خدمات برای مخاطبان آنان فراهم می آورد.
تاریخچه تبلیغات محیطی
پیشینه تبلیغات محیطی Outdoor advertising به تمدنهای نخستین روی زمین میرسد. کشف سنگ نگارههایی از مصر باستان به صورت چهاروجهی با نوک هرمی شکل که از آنها برای ترویج مذهب مصریان باستان استفاده میشد و قدیمی ترین نوع تبلیغات محیطی محسوب میشود. این اسناد نشان دهنده آن است که بشر از زمان قدیم در پی اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و المانهای خاص برای تاثیر گذاری در ذهن سایر افراد جامعه خود بوده است. شاید یکی دیگر از نمونه های بارز تبلیغات محیطی در زمان قدیم را بتوان در جنگهایی که بین قبایل بوجود میآمد پیدا کرد. جایی که گروهی از افرادی که در جنگ شرکت می کردند پرچمهایی بزرگ و قابل دید را با خود حمل می کردند. به همراه داشتن این پرچمها برای افراد نوعی اطلاع رسانی به شما میآمد.
تبلیغات محیطی در قرن بیست و یکم
با پیشرفت بشر در قرن بیست و یکم شاهد ورود ابزارهای جدید در حوزه رسانه محیطی هستیم که در برخی موارد چاشنی خلاقیت رنگ و بوی تازه ای به آن میبخشد. تلویزیونهای بزرگ تبلیغاتی که یکی از دست آوردهای بشر در پی اختراع تکنولوژی ”ال ای دی” می باشد حاصل خلاقیت انسان در قرن بیست و یکم است.
مزایای تبلیغات محیطی چیست؟
- برند خود را معرفی کنید.
- فروش خود را افزایش دهید.
- کالا و خدمات خود را معرفی کنید.
- تبلیغات محیطی موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به ورود یک محصول به بازار می شود.
- با تبلیغات محیطی هدفمند در مراکز تصمیم گیری مشتریان را ترغیب می کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
معایب تبلیغات محیطی چیست؟
اگر در این حوزه تبلیغات محیطی میخواهید فعالیت کنید، میبایست از زیرساختهای مناسب و کافی برخوردار باشید. رسانه محیطی بقدری قدرتمند است که می تواند کسب و کار شما را متحول کند و عکس آن اگر زیر ساخت های مناسب و کافی را نداشته باشید میتواند تبدیل به یک ضد تبلیغ شود. بطول مثال شما محصولی را تبلیغ می کنید که توان تولید آن را بصورت گسترده ندارید. این فرصت برای کسب و کار شما به یک ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد.
شاید بالا بودن قیمتهای ابزارهای رسانه محیطی یکی از معایب این حوزه باشد و هر شرکتی نمیتواند از این ابزارها بهرهمند شود.
وجود محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب تبلیغات محیطی می باشد.
اشکال مختلف ابزارهای تبلیغاتی در حوزه رسانه محیطی
بیلبوردها یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی در رسانه محیطی محسوب میشوند که قدرتی غیرقابل انکار برای معرفی محصولات و خدمات شرکت ها دارند. بیلبوردها با اشکال و ایده های خاص می تواند ببننده را به تفکر در خصوص نگرش ها، اهداف و مقصود نهایی طراحان و ایده پردازان برساند و صاحبان کالا و خدمات را به مقصود نهایی و فروش بیشتر و مطلوب تر برساند. با پیشرفت بشر و فناوری های جدید هر از گاهی شاهد ورود ابزارهای جدید به تبلیغات محیطی هستیم که از جمله آنها ورود تلویزیون های غول پیکر شهری را می توان دست آورد قرن بیست یکم دانست.
انواع ابزارهای رسانه محیطی
با توجه به نوع مخاطب و درخواست های صاحبان آگهی از بازار هدف ابزارهای مختلفی قابل استفاده هستند که در اینجا با انواع ابزارهای تبلیغات محیطی آشنا می شویم.
- بیلبورد های تبلیغاتی
- استندهای تبلیغاتی
- لمپوست بنر
- استرابوردهای تبلیغاتی
- تلویزیون های تبلیغاتی شهری
- تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری
- تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری
- تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
- دیواری نویسی
- دستگیره های تبلیغاتی
- استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی
- و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف
انواع موقعیت های مکانی برای انجام تبلیغات محیطی
مکان مناسب جهت انجام تبلیغات محیطی از جمله فاکتورهای مهم و اساسی می باشد که اگر به درستی انتخاب شود تآثیر شگرفی در مخاطب ایجاد خواهد کرد و بهترین مکان ها شامل موارد زیر می باشد.
نقش گرافیک محیطی در تبلیغات محیطی
گرافیک محیطی به عنوان یکی از شاخه های گرافیک در رسیدن به اهداف بالا نقش بسزائی دارد، و بخش عمده ای از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری را در بر می گیرد . محیط اطراف ما خانه ای که در آن زندگی می کنیم خیابانی که درآن تردد می کنیم فضای سبزی که درآن قدم می زنیم ، پارکی که برای تفریح به آنجا می رویم ، همه نیاز به برقراری روابط منطقی فرمی و روابط سازمان بندی دقیق بر مبنای اصول و مبانی بیان بصری دارند.
تبلیغات محیطی به عنوان شاخه ای از گرافیک محیطی دارای نقش مهمی در ارتقای فرهنگ و اقتصاد جامعه است. دنیای معاصر ما با شتاب بسیار زیادی به پیش میرود و محرک اصلی این سرعت تکنولوژی است. تکنولوژی، زندگی انسان را به سمت ساخت و تولید و تنوع در آنها رهنمون میکند، بدین ترتیب نیاز به بازار عرضه و تقاضا به وجود میآید و از مهمترین ابزار دستیابی به چنین روابطی تبلیغات است و تبلیغات محیطی به عنوان زیرمجموعه گرافیک محیطی وظیفه انتقال پیامها را برعهده دارد و به کمک آن میتوان پیامهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تجاری و سیاسی را به سهولت در معرض دید مردم قرار داد و آنها را در جهت بهترزیستن و چگونه زیستن راهنمایی کرد.
تبلیغات محیطی شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی (بیلبورد)، تابلوهای دیواری، تابلوهای آلومینیومی (جایگاه تبلیغاتی چهاروجهی و سهوجهی) تابلوهای گردان سهبعدی، تابلوهای ششوجهی، تابلوهای دیجیتال و بنرها، پوسترهای تبلیغاتی ایستگاههای اتوبوس و مترو، ترانزیت پوستر (تبلیغات داخل اتوبوس)، پانلهای دیواری همگی به عنوان تبلیغات محیط بیرونی و گرافیک محیطی شهر میتوانند به خوبی نقش تبلیغی در سطح شهر ایفا کنند.